Właściwe nawodnienie podczas intensywnych treningów

Stwórz swój fit styl i ciesz się życiem

Właściwe nawodnienie podczas intensywnych treningów

nawodnienie

Zapewnienie naszemu organizmowi odpowiedniego stopnia nawodnienia jest niezwykle ważne. Pozwala to na zachowanie jego właściwej równowagi wodno -elektrolitowej oraz zapewnienia mu prawidłowego funkcjonowania. Mówi się, że nasz organizm potrzebuje około dwóch litrów wody dziennie. Osoby, które bardzo intensywnie trenują na siłowni lub też wyczynowo uprawiają niektóre dyscypliny sportu, potrzebują jej jeszcze więcej. Dyscypliny te to chociażby bieganie czy też kolarstwo – są zdecydowanie bardziej narażone na nadmierną utratę wody z organizmu – a wraz z nią wielu cennych pierwiastków oraz składników, które są nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania – na przykład sodu, magnezu, wapnia oraz potasu, które razem tworzą tak zwaną grupę elektrolitową.  Dzięki zachowaniu odpowiedniego poziomu tych pierwiastków w organizmie jesteśmy w stanie utrzymać ciśnienie krwi na właściwym poziomie oraz cieszyć się z prawidłowej pracy naszego serca.

 

Właściwy poziom elektrolitów w organizmie

 

Trenując intensywnie na siłowni pozbywamy się bardzo dużych ilości wody z organizmu, które wydalamy z niego na skutek przemian metabolicznych oraz przez skórę – razem z naszym potem. Niestety wraz z wodą możemy także pozbywać się z organizmu elektrolitów – w głównej mierze sodu oraz potasu. Ponadto często pijąc w czasie naszego treningu bardzo duże ilości czystej wody źródlanej – wypłukujemy z organizmu jeszcze większe ich dawki – co może prowadzić do niedoboru tych pierwiastków w organizmie, który z kolei może przyczynić się do wielu nieprzyjemnych oraz niebezpiecznych dla naszego zdrowia konsekwencji.

 

Ból głowy, nudności i wymioty

 

Jedną z nich jest tak zwana hipernatremia, czyli niedobór sodu w organizmie. Zwykle objawia się bólami głowy, odwodnieniem, nudnościami i brakiem apetytu oraz obrzękami kończyn. Obrzęki występują głównie w okolicach nadgarstków oraz kostek. Co ciekawe w większości przypadków za jej przyczynę uznaje się nie zbyt małe spożycie sodu. Sód, którego źródłem jest sól – ale własnie nadmierne spożycie czystej wody źródlanej podczas intensywnego wysiłku fizycznego oraz treningów, które prowadzi do wypłukania sodu z organizmu.

 

Napoje izotoniczne

 

Aby zapobiec hipernatremii oraz niedoborom elektrolitów w organizmie osobom, które zarówno intensywnie trenują na siłowni jak i zawodowo uprawiają bieganie zaleca się picie w trakcie treningów tak zwanych napojów izotonicznych, które są bogate w bardzo cenne dla naszego organizmu elektrolity. Ponadto warto jest po treningu zjeść specjalne- bogate w sód, potas oraz magnez przekąski lub chociażby coś słonego – tak aby uzupełnić wydalone wraz z potem elektrolity.

 

Woda wysoko mineralizowana

 

O ile nie mamy problemów z nadciśnieniem oraz prawidłową pracą serca – to również możemy w czasie naszego treningu popijać wysoko zmineralizowaną wodę mineralną o wysokiej zawartości sodu i potasu. Napoje izotoniczne wydają się być jednak znacznie bardziej bezpieczną alternatywą. Dla zachowania właściwej gospodarki wodno – elektrolitowej u osób intensywnie trenujących, bowiem zawierają one właściwie dobrane oraz skomponowane dawki elektrolitów dla ludzkiego organizmu, których nie przedawkujemy. Jeżeli będziemy przestrzegać zalecanych dziennych porcji do spożycia. Taki napój możemy także przygotować sami dodając do wody szczyptę soli lub też soku pomarańczowego. Napoje izotoniczne możemy także przyjmować naprzemiennie z wodą.

Please follow and like us:
Zobacz
Zobacz
Zapraszam na Instagram