Witamina B12 ważna w diecie osób aktywnych

Witamina B12 ważna w diecie osób aktywnych

Witamina B12

Witamina B12 bywa nazywana kobalaminą lub czerwoną witaminą. Właściwości tego związku organicznego dla zdrowia każdego z nas są nieprzecenione. Odgrywa także ważną rolę w diecie sportowców, którzy ze względu na zwiększony wysiłek potrzebują dodatkowego wsparcia w postaci odpowiedniej suplementacji. Jej wszechstronność polega w dużej mierze na tym, że pomaga zachować zdrowie psychiczne oraz wspiera procesy przemiany fizycznej.

 

Korzyści z przyjmowania witaminy B12 dla sportowców

Prawidłowe stężenie witaminy B12 w organizmie wpływa na pracę układu krwionośnego. Uczestniczy w produkcji czerwonych ciałek krwi oraz przeciwdziała anemii. Oprócz tego nie pozostaje bez znaczenia dla funkcjonowania układu nerwowego. Dzięki niej tworzone są otoczki nerwowe chroniące komórki nerwowe. Wraz z witaminą B6 i kwasem foliowym reguluje poziom homo-cysteiny zapobiegając miażdżycy. A teraz kilka kwestii istotnych z punktu osób trenujących. ‘’Czerwona witamina’’ bierze udział w syntezie białek. Jak wiadomo, sportowcy mają większe zapotrzebowanie na białko. Ich niedobory mogą powodować mikrouszkodzenia mięśni. Aby je odbudować, potrzebne są aminokwasy z białka.

 

Niedobór białka

Niedobór białka w cyklu treningowym hamuje postępy, sprzyja przemęczeniu i kontuzjom. Węglowodany i kwasy tłuszczowe to dwa podstawowe źródła paliwa utleniane przez tkankę mięśniową podczas długotrwałego wysiłku o charakterze wytrzymałościowym. Dlatego właśnie witamina B12 jest tak ważna w diecie sportowców. Przyśpiesza bowiem metabolizm węglowodanów i tłuszczów. Jeśli regularnie trenujesz, to dobrze wiesz, że uczucie zmęczenia po treningu potrafi się długo utrzymywać. Jest na to rozwiązanie. Przyjmowanie witaminy B12 przeciwdziała osłabieniu i uczuciu zmęczenia. Dodatkowy atut – zwiększenie możliwości siłowych i wydolnościowych. Niestety podczas realizacji ściśle ustalonych planów treningowych i dietetycznych, możemy zacząć odczuwać stres i napięcie. To zupełnie normalne. Jednak stres należy redukować, aby uniknąć wszelkich zaburzeń psychicznych. Na straży prawidłowej redukcji poziomu stresu stoją właśnie witaminy z grupy B.

 

Sposób suplementacji

Przejdźmy teraz do zasad suplementacji. Dorosłe, zdrowe osoby powinny przyjmować witaminę B12 w dawce 4 µg na dobę. W przypadku osób poddawanych intensywnemu wysiłkowi fizycznemu ta dawka powinna być nieco wyższa. Warto wiedzieć, że nie stwierdzono działań ubocznych nadmiernego jej spożycia. Kobalamina jest tak trudna do przedawkowania ze względu na fakt, że rozpuszcza się w wodzie. Zatem nie jest gromadzona w organizmie. W przypadku przedawkowania mogą się jedynie pojawić objawy uczuleniowe. Zdecydowanie poważniejszy w skutkach może być długotrwały niedobór tej witaminy, dlatego suplementację należy zacząć jak najszybciej, zwłaszcza, jeśli jesteśmy na diecie redukcyjnej. W jakiej formie ją spożywać? Wybór może paść na tabletki do połknięcia dostępne w każdej aptece. Oczywiście witamina ta występuje także naturalnie w wielu produktach, z których może składać się nasza dieta. Największe jej ilości znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego (zarówno w mięsach jak i rybach). Możemy zwiększyć poziom ‘’czerwonej witaminy” dzięki spożywaniu jaj, serów, wędlin czy mleka.

 

Please follow and like us:

 

Masz pytania ? Pisz śmiało