Tabata – trening idealny na spalanie kalorii

Tabata – trening idealny na spalanie kalorii

tabata

Trening Tabata zalicza się do treningów interwałowych o wysokiej intensywności. Jednak podstawową różnicą, jak występuje między tradycyjnym interwałem a Tabata to fakt, że ten drugi jest znacznie trudniejszy. Jego autorem jest japoński profesor Izumi Tabata, który swego czasu odpowiadał za przygotowanie kadry Japonii do Igrzysk Olimpijskich. Zalążki podobnych ćwiczeń były praktykowane dużo wcześniej, lecz profesor Tabata udoskonalił trening i poświęcał czas na badania skuteczności. Udowodnił on, że czterominutowe ćwiczenia przeprowadzone w zaleconej przez niego formie dają lepszy efekt niż 60 minut zwykłego treningu aerobowego. Ma to ścisły związek z wydolnością tlenową i beztlenową organizmu.

 

Na czym polega trening Tabata?

Trening Tabata, przeznaczony przede wszystkim dla osób trenujących wyczynowo, polega na wytworzeniu długu tlenowego. Nasz organizm zostaje wyprowadzany ze stanu obniżonego pH, co przyczynia się do usunięcia produktów beztlenowych przemian po wysiłkowych. Można zauważyć, że ćwiczenia korzystnie wpływają na spalanie tkanki tłuszczowego, która usuwana jest nie tylko podczas treningu, ale także kilka godzin po jego zakończeniu. Badania pokazują zwiększony metabolizm nawet 24 godziny od ukończenia treningu.

 

Jak skutecznie wykonać trening Tabata?

Do wykonania treningu potrzeba tylko czterech minut wolnego czasu, stroju do ćwiczeń i odrobiny miejsca. W ciągu tego czasu wykonuje się osiem ćwiczeń, które wykorzystują ciężar ciała. Każde ćwiczenie wykonuje się przez 20 sekund, najszybciej jak się potrafi. Oczywiście tym ważniejsze jest zachowanie techniki. Przerwa między kolejnymi etapami treningu wynosi tylko dziesięć sekund. Gdy wykonano wszystkie ćwiczenia, należy uregulować oddech a następnie wykonać kolejne serie. Jako że trening ten został opracowany dla wyczynowców, na początku warto zafundować sobie dłuższy odpoczynek między seriami. Trening Tabata stosujemy nie częściej niż trzy razy w tygodniu.

Najlepszą rozgrzewką przed treningiem jest 10-minutowy trucht w miejscu lub skoki na skakance. Do takiego treningu wybiera się takie ćwiczenia jak pompki, przysiady, podciąganie, przysiady ze sztangą itp.

 

Co daje trening Tabata?

Trening Tabata jest odradzany laikom, ponieważ nieodpowiednie wykonywanie ćwiczeń nie przynosi żadnego efektu. Również taki trening nie prowadzi do szybkiego zrzucenia zbędnych kilogramów. Głównym założeniem tych ćwiczeń jest zwiększenie wydolności aerobowej i anaerobowej. Dla osób, które przejawiają chęć wyrzeźbienia ciała, przygotowane są inne, znacznie prostsze i skuteczniejsze treningi.

Nietrudno pomylić trening Tabata z innymi treningami o wysokiej intensywności. Większość z nich daje odpocząć niektórym partiom mięśni, lecz Tabata angażuje wybrane przez ćwiczącego partie przez wszystkie serie. Według pomysłodawcy, w pełni wykonany trening to siedmiokrotne powtórzenie ośmiu serii ćwiczeń, które angażują tę samą partię mięśni. Obecnie, wiele rodzajów treningów, które można znaleźć w sieci zdecydowanie różnią się od pierwotnych założeń.

 

Jak skutecznie schudnąć

Please follow and like us:

 

Masz pytania ? Pisz śmiało