Trening na mrozie – warto czy nie?

Trening na mrozie – warto czy nie?

Trening na mrozie

Zima i towarzyszące jej niskie temperatury to dla wielu aktywnych osób trudny czas. Zastanawiamy się wówczas czy niekomfortowe warunki atmosferyczne to moment kiedy powinno się przerwać lub ograniczyć treningi. Wiatr, śnieg i siarczysty mróz to okoliczności, które nie zachęcają do aktywności fizycznej, jednak wielu specjalistów przekonuje, że trening na mrozie może przynosić bardzo korzystne efekty. Sprawdź co powinieneś wiedzieć, żeby czerpać z zimowej aury tyle, ile się da.

 

Trening na mrozie – zalety

Zimowa aktywność na świeżym powietrzu niesie za sobą mnóstwo zalet, które sprawiają, że warto pokonać swoją niechęć to przebywania na dworze w czasie siarczystego mrozu. Eksperci przekonują, że sport uprawiany na świeżym powietrzu zimą wpływa  pozytywnie na wiele aspektów naszego zdrowia oraz na ogólną kondycję organizmu. Co zyskujemy podczas tego typu aktywności?

  • wzmacniamy naszą odporność – wiele osób obawia się, że trenując na mrozie osłabi swój układ odpornościowy i nabawi się przeziębienia. Nic bardziej mylnego! Badania dowodzą, że regularne wystawianie organizmu na niskie temperatury zmniejsza ryzyko złapania infekcji wirusowej o nawet trzydzieści procent. W sezonie grypowym jest to bardzo dobra wiadomość!
  • dostarczamy do mięśni więcej tlenu – pod wpływem chłodu zachodzą w organizmie bardzo konkretne zmiany. Naczynia krwionośne ulegają zwężeniu a serce i płuca pracują intensywniej niż w normalnych warunkach. Dzięki temu trening na mrozie zwiększa naszą wydolność aerobową i pozwala dostarczyć większą ilość tlenu do mięśni.
  • spalamy tłuszcz dłużej – naukowcy odkryli, że regularne treningi na mrozie zmieniają metabolizm. W związku z tym organizm zaczyna spalać więcej tłuszczu, a nie tylko same węglowodany.

Jakie sporty można uprawiać na mrozie

Najpopularniejszy rodzaj sportu, jaki możemy uprawiać zimą to oczywiście bieganie. Niesie ono za sobą wszystkie wymienione powyżej zalety, ponadto jest na tyle uniwersalne, że można trenować je praktycznie wszędzie. Jeżeli nie ogranicza nas wysoki śnieg, nie ma także przeszkody przed zimowym kontynuowaniem jazdy na rowerze. Szczególnie w miastach infrastruktura jest do tego dobrze przystosowana.

 

Aktywność na mrozie – jak się do niej przygotować?

Zanim jednak wybierzemy się na trening kiedy za oknem panuje mróz, pamiętajmy o odpowiednim przygotowaniu, które pomoże nam uniknąć szoku termicznego. Jeżeli temperatura spadnie poniżej ośmiu – dziesięciu stopni warto zaopatrzyć się w specjalnego rodzaju odzież termiczną, która pozwoli nam zachować bezpieczeństwo. Ogromny wysiłek przy bardzo dużym mrozie może bowiem zagrażać naszemu bezpieczeństwu i narazić organizm na przeciążenie.

Jednak dzięki odpowiedniemu przygotowaniu trening będzie efektywny, a my wykorzystamy w stu procentach jego możliwości. Dzięki regularnym treningom unikniemy słynnego wiosennego zmęczenia i spadku nastroju, który występuje tak często pod koniec zimy.


 

Odwiedź mój Instagram i zainspiruj się do bycia FIT

 

Please follow and like us:

 

Masz pytania ? Pisz śmiało