Trening funkcjonalny – czym jest?

Trening funkcjonalny – czym jest?

trening funkcjonalny

Praktycznie każdy klub fitness oferuje trening funkcjonalny. To ćwiczenia o specjalnym przeznaczeniu, spełniające swoją funkcję głównie przez osoby wyczynowo uprawiające sport oraz przechodzące rehabilitację. Sama nazwa jest swego rodzaju “chwytem marketingowym”, który nadaje trenerom profesjonalizm. Tylko jedna forma ćwiczeń może być nazywana treningiem funkcjonalnym.

 

Istota treningu funkcjonalnego

Ćwiczenia, które stosuję w ramach treningu funkcjonalnego, będą różnić się celem, jaki chcesz osiągnąć, dzięki nim. Dzięki niemu możesz poprawić wyniki sportowe oraz zapobiegać kontuzjom. Funkcja zapobiegawcza i naprawcza poprawia efektywność zajęć, co przekłada się także na wyniki. Taki rodzaj treningu rozwinie podstawowe wzorce ruchowe, do których zaliczamy pchanie, przysiady, skręty tułowia czy chód. Ciało jest bardziej stabilne i mobilne. Dochodzi do wzrostu siły mięśniowej.

 

Przeznaczenie

Funkcjonalność treningu zapewnia połączenie wielu ćwiczeń. Gdy idziesz na taki trening, zyskujesz pewność, że podczas wysiłku nie będziesz używać maszyn a zadania będą angażować każdą partię ciała. Najczęściej będą nimi podstawowe ćwiczenia gimnastyczne, jak pompki, przysiady czy zwisy, a jako urozmaicenie posłużą piłki lekarskie, sztangi i hantle. Taki trening zwykle jest bardzo intensywny. Ćwiczenia wyróżnia wysoki stopień trudności, a to znaczy, że posiadać odpowiednią technikę ich wykonywania. Musisz w nie zaangażować każdą grupę mięśniową.

Brak techniki i zbyt duże obciążenie zwykle zaprowadzą Cię do kontuzji. Dla początkującego najlepsze będą zajęcia grupowe. To najlżejsza forma treningu. Równie dobrze sprawdzi się pilates. Takie zajęcia pozwolą Ci się skupić na technice wykonywania zadań. Drugą możliwością jest trening indywidualny pod okiem doświadczonego trenera.  Już pierwsze ćwiczenia wzmocnią twoje mięśnie i poprawią mobilność w stawach.

 

Mocne i słabe strony treningu

Jakie cechy treningu funkcjonalnego zauważyli ćwiczący? Zacznijmy od zalet. Trening uważa się za bardzo intensywny i angażujący wszystkie partie ciała. Dzięki niemu możesz osiągnąć efekty w bardzo krótkim czasie. Z łatwością ukształtujesz zdrową sylwetkę. Jednak ćwiczenia to nie wszystko. Musisz zadbać także o dietę czy odpowiedni wypoczynek. Trening funkcjonalny hamuje rozrost mięśni, czyli nie działa jak trening kulturystyczny. Dzięki niemu dochodzi do ogólnej poprawy kondycji i sprawności fizycznej.

Musisz zwracać szczególną uwagę na poprawność wykonywanych ćwiczeń. Jeśli o tym zapomnisz, bardzo łatwo możesz odnieść kontuzję. Do powstawania urazów mogą Cię doprowadzić nieodpowiednia intensywność oraz zły dobór obciążenia. Typowy trening funkcjonalny dedykowany jest sportowcom zawodowym oraz osobom, które odniosły kontuzje i są na etapie rehabilitacji. Wszystkie pozostałe ćwiczenia, oferowane przez trenerów, noszą znamiona fitnessu funkcjonalnego. Zajęcia różnią się poziomem trudności, dlatego każdy ćwiczący znajdzie dla siebie odpowiednią formę ćwiczeń. Nie można korzystać z usług pierwszego lepszego trenera. Należy polegać na specjaliście, który ustali plan treningowy i przekaże wiedzę dotyczącą techniki wykonywania ćwiczeń.

 

Please follow and like us:

 

Masz pytania ? Pisz śmiało