Przetrenowanie – skutek zbyt intensywnych treningów

Przetrenowanie – skutek zbyt intensywnych treningów

Przetrenowanie

Ci, którzy intensywnie trenują, niezależnie od rodzaju wykonywanych ćwiczeń narażeni są na przetrenowanie. Szczególnie dotyczy to tych osób, które w krótkim czasie chcą osiągnąć jak najlepsze rezultaty, nie dając sobie czasu na regenerację. Z czym się wiąże i jakie ryzyko niesie ze sobą zjawisko przetrenowania?

Czym jest przetrenowanie organizmu?

Przetrenowanie jest stanem przewlekłego zmęczenia, które pojawia się w wyniku zbyt intensywnych oraz zbyt częstych treningów. Doświadczają go osoby, które ćwiczą ponad możliwości swojego organizmu, zapominając o niezbędnej regeneracji. Z czasem brak przerwy od forsownych ćwiczeń sprawia, że ciało i umysł zaczynają się buntować i pojawiają się wówczas pierwsze objawy przetrenowania. Zaburzenie procesu regeneracji organizmu skutkuje permanentnym uczuciem zmęczenia i niezdolnością osoby trenującej do wykonywania nawet najprostszych, podstawowych ćwiczeń, nie wspominając już o kontynuacji dotychczasowych intensywnych treningów. Przetrenowanie jest czasami mylone z typowym uczuciem zmęczenia, które nie jest szkodliwe dla naszego zdrowia. Aby móc odróżnić te dwa zjawiska, trzeba mieć na uwadze to, że przetrenowanie może pojawić się dopiero po dłuższym czasie zbyt intensywnego ćwiczenia.

 

Jakie są objawy przetrenowania?

Do symptomów przetrenowania należy zaliczyć przede wszystkim niechęć do treningów, spadek siły, bóle mięśni oraz stawów. Trenowanie bez odpoczynku powoduje również problemy z koncentracją i spadek szybkości reakcji. U osób, które trenują zbyt intensywnie zauważalne jest też gorsze samopoczucie, rozdrażnienie, zniechęcenie, niespokojny sen lub bezsenność. Pojawiają się także bóle i zawroty głowy oraz podwyższone tętno. Są to tylko niektóre przykłady objawów przetrenowania. U każdego może wystąpić inny zestaw symptomów i z różnym ich nasileniem.

Jak zapobiegać przetrenowaniu?

Aby osiągnąć wymarzone cele sportowe należy pamiętać, że oprócz systematyczności i poprawnej techniki wykonywanych ćwiczeń, równie istotny jest odpoczynek. Trzeba więc znaleźć właściwy balans pomiędzy aktywnością fizyczną a czasem przeznaczonym na regenerację. Warto mieć na uwadze fakt, że częstsze i intensywniejsze treningi nie zawsze przekładają się na lepsze efekty sportowe. Kolejnym ważnym aspektem w procesie regeneracji ciała i umysłu jest odpowiednio dobrany jadłospis. Zdrowa dieta pełna cennych witamin i minerałów, tj. warzyw, owoców, ryb i wysokiej jakości mięsa. Pomoże organizmowi wypocząć i zebrać dobrą energię na kolejne ćwiczenia.

W celu uspokojenia układu nerwowego po forsownej aktywności fizycznej można skorzystać z gorących kąpieli aromatycznych lub posłuchać ulubionej muzyki relaksacyjnej.

 

Podsumowanie

Chcąc osiągnąć jak najlepsze wyniki sportowe, trzeba regularnie trenować. Nie wolno jednak zapominać o odpoczynku, który jest niezbędny dla ciała i umysłu, nawet w przypadku bardzo sprawnych sportowców trenujących od lat. Brak czasu lub niechęć zrobienia sobie przerwy może prowadzić do przetrenowania, które objawia się, min. brakiem ochoty na wykonywanie ćwiczeń, zauważalnym spadkiem siły, bólem i osłabieniem mięśni i stawów, bezsennością czy rozdrażnieniem. Należy więc zachować umiar i dopasować formę aktywności do możliwości własnego organizmu.

 

Jak skutecznie schudnąć ?

Please follow and like us:

 

Masz pytania ? Pisz śmiało