Nawadnianie organizmu podczas treningu w upalne dni

Stwórz swój fit styl i ciesz się życiem

Nawadnianie organizmu podczas treningu w upalne dni

Nawadnianie organizmu

Zapaleni miłośnicy sportu nie rezygnują ze swoich pasji nawet w bardzo upalne dni. Dlatego też są oni szczególnie narażeni na odwodnienia. Utrata wody w przyspieszonym tępie ma miejsce zarówno podczas aktywności fizycznej, jak i w przypadku wysokich temperatur. Co za tym idzie, trening w czasie upałów sprawia, że organizm wydala wodę w zwiększonym tempie. Natomiast konsekwencjami odwodnienia mogą być zaburzenia w funkcjonowaniu całego organizmu, który w 75% składa się właśnie z wody. Aby trening podczas upałów stał się bezpieczny, wystarczy zadbać o właściwe i regularne nawadnianie organizmu. Co zalecają specjaliści?

 

Nawadnianie organizmu – poznaj naturalne napoje, które odżywią organizm i uzupełnią zapasy wody

 

Wielu sportowców korzysta z gotowych napojów izotonicznych, których zadaniem jest dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki elektrolitów. Niestety zdecydowana większość tego typu produktów zawiera w sobie również cukry, kofeinę oraz inne składniki chemiczne. W związku z tym, doskonałym zamiennikiem dla takich wyrobów są naturalne izotoniki. Jak sama nazwa wskazuje są to napoje, które występują w przyrodzie naturalnie i nie muszą być przetworzone przed spożyciem. Niemniej, ich największą zaletą jest łatwa przyswajalność. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że naturalne napoje izotoniczne są bogate nie tylko w elektrolity, ale również w różnego rodzaju minerały. Najbardziej popularnym napojem o niezwykłych właściwościach nawadniających jest woda kokosowa. Co więcej, ostatnie badania wykazały, że bardzo zbliżone atrybuty posiada również orzeźwiająca woda arbuzowa. W porównaniu do przetworzonych napoi izotonicznych, te nie dostarczają do organizmu składników chemicznych, a przy tym doskonale nawadniają i odżywiają całe ciało.

 

Nawadnianie organizmu

 

Dbając o nawodnienie organizmu warto postawić również na świeżo wyciskane soki. Oprócz wody dostarczą one witamin i składników mineralnych, które w znacznym stopniu poprawią samopoczucie oraz kondycję całego ciała. Warzywa charakteryzujące się dużą ilością płynów i wartości odżywczych to m.in.: pomidor, ogórek, seler naciowy, burak oraz marchew. Natomiast owoce zawierające dużą ilość wody i witaminy C to przede wszystkim: brzoskwinie, nektarynki, cytrusy, mango, ananas, maliny, truskawki, jagody czy jeżyny. Świeżo wyciskane soki warzywne oraz owocowe to doskonała alternatywa dla napojów izotonicznych oraz wody.

 

Nawadnianie podczas treningu w upalny dzień – o czym warto pamiętać?

 

Uprawianie aktywności fizycznej w letnich miesiącach wymaga regularnego nawadniania organizmu. Dlatego też poza standardowym spożywaniem przynajmniej 1.5 litra wody dziennie, lekarze sportowi zalecają nawadnianie zarówno przed, jak i podczas treningu. W związku z tym na 2-3 godziny przed treningiem najlepiej jest spożyć 0.5 litra wody mineralnej, a następnie zjeść słoną przekąskę. Takie rozwiązanie pozwala zgromadzić w organizmie zapasy sodu, który podczas efektywnego treningu w dużej części zostanie wydalony razem z potem. Nie jest to jednak wszystko, ponieważ specjaliści zalecają przyswajanie niewielkich ilości wody w czasie treningu. Toteż podczas biegu sportowiec powinien wypić od 100 do 150 ml wody, w regularnych odstępach co 20 minut. Podobnie w przypadku treningu siłowego lub wytrzymałościowego, sportowiec powinien spożyć identyczną dawkę wody (100-150 ml), pijąc między seriami. Wówczas zyskujemy pewność, że organizm nawet w warunkach wysokiej temperatury i wzmożonej aktywności fizycznej, nie będzie narażony na odwodnienie.

instagram wojtstyl

Please follow and like us:
Zobacz
Zobacz
Zapraszam na Instagram