Kondycja jelit – jak o nią dbać?

Kondycja jelit – jak o nią dbać?

kondycja jelit

Dobra  kondycja jelit jest niezwykle istotne w kontekście funkcjonowania organizmu człowieka. Po mózgu są one jednym z najważniejszych obszarów ciała. Gdyż znajduje się tam wiele komórek nerwowych, których działanie wpływa na nastrój. Oba systemy są ze sobą połączone, więc problemy z jelitami mogą wpływać na odczuwanie stresu i ogólne samopoczucie. Znajdująca się tam flora bakteryjna pomaga też w rozkładaniu białka, sprawnych procesach trawiennych, ale również produkcji niektórych witamin czy serotoniny, a więc hormonu szczęścia. Z tego względu dbanie o dobrą kondycję jelit, jest bardzo ważne. Jak to robić?

Co może szkodzić jelitom?

Wpływ na mikroflorę bateryjną jelit ma tryb życia, a przede wszystkim złe nawyki. Mowa tutaj o spożywaniu dużej ilości przetworzonego jedzenia, cukru, a także alkoholu. Może wtedy dochodzić do braku szczelności między niektórymi komórkami jelita. Co skutkuje przedostawaniem się do organizmu większych fragmentów pokarmu, który nie został dobrze strawiony. Ciało reaguje wtedy uruchomieniem procesów obronnych, przez co dochodzi do stanu zapalnego. Powszechnym objawem są biegunki czy zaparcia, ale może też dochodzić do zapalenia jelit, infekcji, atopowego zapalania skóry czy choćby migreny. Takie zaburzenia mogą też wywoływać substancje, na które organizm jest uczulony (u niektórych choćby gluten i laktoza) czy też przyjmowane w nadmiarze antybiotyki.

 

O co warto zadbać?

Na pewno warto uważać na stosowanie antybiotyków, ale też antydepresantów czy leków nasennych. Dawkowanie takich środków powinno być ściśle konsultowane z lekarzem, gdyż przyjmowane w nieodpowiedni sposób, mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń w jelitach. Takie skutki uboczne są potem trudne do zniwelowania i problemy mogą występować nawet przez parę lat. Wpływ na funkcjonowanie jelit ma ilość wypijanej wody (przynajmniej 1,5 litra dziennie), oprócz której można też pić ciemną herbatę czy napary ziołowe. Pozytywne oddziaływanie będzie miała także regularna aktywność fizyczna oraz kontrolowanie oddechu, by ten był spokojny i pełny. Warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób przyjmuje się pokarm. Nie bez przyczyny mówi się o tym, iż jedzenie w pośpiechu jest szkodliwe – dochodzi wtedy do nadmiernego połykania powietrza, a przez to powstania gazów. Posiłki należy zatem spożywać powoli i dokładnie gryząc pokarm. Oczywiście kluczowe znaczenie odgrywa także to, jakie jedzenie będzie się przyjmować.

 

W co powinna obfitować dieta zdrowa dla jelit?

Dobra kondycja jelit jest bardzo ważna, dieta powinna być bogata w świeże owoce i warzywa, a także produkty pełnoziarniste. We wzmacnianiu i odbudowywaniu mikroflory bakteryjnej pomagają probiotyki, a więc specjalne kultury bakterii. Najlepiej sięgać po ich naturalne źródła, a więc choćby kiszonki warzywne. W tym popularną kiszoną kapustę czy tak samo przygotowane ogórki. Cennym źródłem probiotyków są także zakwasy (buraczany czy chlebowy), a także fermentowane przetwory mleczne, a więc naturalne jogurty, kefiry czy maślanki. Oprócz tego w diecie powinny się znaleźć probiotyki, stanowiące pokarm dla pożytecznej flory bakteryjnej. Pozytywnie na pracę jelit wpłynie zatem spożywanie czosnku, cebuli, pora, cykorii, ziemniaków, bananów, jabłek czy marchwi. Można też sięgnąć po zboża o niskiej zawartości glutenu. Przy diecie zdrowej dla jelit, najlepiej maksymalnie unikać produktów mocno przetworzonych typu fast food oraz obfitujących w syntetyczne dodatki, a więc konserwanty, barwniki czy stabilizatory smaku.


Please follow and like us:

 

Masz pytania ? Pisz śmiało