Kolagen w jedzeniu – jak go suplementować?

Stwórz swój fit styl i ciesz się życiem

Kolagen w jedzeniu – jak go suplementować?

kolagen w jedzeniu

Kolagen to naturalne białko fibrylarne, występujące w ludzkim organizmie i stanowiące jeden spośród podstawowych elementów budowy naszych tkanek. W chemicznej budowie kolagenu można wyróżnić duże ilości aminokwasów: proliny, jak i glicyny, jak również hydroksylizyny i hydroksyproliny. Biorąc pod uwagę miejsce występowania i budowę można wyróżnić kilka różnych typów kolagenu.

Na przykład typ I, który jest najbardziej powszechny, występuje w skórze, ścięgnach i kościach. To białko wykorzystujemy również  w procesie zabliźniania się ran. Zaś kolagen typu II znaleźć można w chrząstce stawowej. Kolagen wytwarzany jest przez organizm, niemniej po pewnym czasie jego produkcja znacznie się zmniejsza (już po 25 r. życia). Efekt tego stanowią, chociażby zmarszczki, jak i osłabienie stawów, ścięgien i mięśni. Stąd też potrzeba dostarczenia tegoż białka z zewnątrz – w postaci jedzenia, albo suplementów diety.

 

Kolagen w jedzeniu

Kolagen można znaleźć w niezliczonych postaciach, spośród który sporo określanych jest przymiotnikiem ,,naturalny”. Tym mianem określany jest kolagen endogenny, który wytwarzany jest w organizmie ludzkim. Pojęcie to rozumiane jest także nierzadko jak każde inne białko pochodzenia zwierzęcego, albo roślinnego. Niemniej jednak w ostatnim czasie, kolagen naturalny zwykle stosuje się w odniesieniu do żelu, który pozyskiwany jest, że skóry gatunku ryb żyjących w wodzie słodkiej – nazywanych tołpygami. Stąd również zamiennie stosowane określenie – kolagen rybi.

 

Zdrowie na talerzu

Kolagen w jedzeniu może być dostarczany do naszego organizmu poprzez spożywanie wybranych produktów, zwykle zawierających żelatynę – substancje, która stanowi mieszankę białek peptydów, pozyskiwaną w wyniku procesu hydrolizy kolagenu pochodzącego ze zwierzęcych chrząstek, kości i ich skóry. Wymienić należy w tymże kontekście, chociażby:

  • galaretki owocowe,
  • mięsne przetwory, na przykład salceson,
  • podroby,
  • chrząstki gotowane,
  • ryby w galarecie,
  • galaretki z nóżek wieprzowych,
  • galaretki z kurzych łapek.

 

Suplementacja kolagenu

Opisany powyżej hydrolizat kolagenu to substancja pozyskiwana dzięki procesowi chemicznemu, którego istotę stanowi hydroliza farmaceutycznej żelatyny. Znaleźć go można w składzie wielu spośród suplementów diety, polecanych, chociażby osobom cierpiącym z powodu zwyrodnienia stawu biodrowego. Hydrolizat kolagenu podnosi stężenie aminokwasu nazywanego hydroksyproliną, jak i zmniejsza dolegliwości bólowe. Aby móc osiągnąć pożądane efekty, trzeba przyjmować dawkę dzienną w ilości 10 gram – takie zalecenie to efekt badań klinicznych, których wyniki zaprezentowano w 2000 r. Badania przeprowadzili naukowcy i lekarze ze szpitala uniwersyteckiego znajdującego się w Cleveland, w USA.


Odwiedź mój Instagram i zainspiruj się do bycia Fit

 

[sc name=”popup” ]

 

 

Please follow and like us:
Zobacz
Zobacz
Zapraszam na Instagram