Jak przyśpieszyć metabolizm?

Stwórz swój fit styl i ciesz się życiem

Jak przyśpieszyć metabolizm?

Metabolizm

Metabolizm to nic innego jak przemiana materii. Okazuje się, że 50% składników odżywczych dostarczanych do organizmu z pożywieniem jest wykorzystywane na funkcjonowanie narządów. Reszta jest spalana lub odkładana w formie tłuszczu. Jednak ludzie mają różną przemianę materii. Niektórzy jedzą niewiele i tyją, a u drugich mimo nie najlepszej diety, waga stoi w miejscu. Jak więc przyspieszyć metabolizm?

 

Metabolizm i jego tempo

 

Do życia potrzebna jest energia. 50-70% dobowego wydatku energetycznego stanowi tzw. podstawowa przemiana materii. Energia ta wykorzystywana jest na oddychanie i prawidłowe funkcjonowanie wielu narządów. Reszta to tzw. ponadpodstawowa przemiana materii, która niezbędna jest do wykonywania innych czynności, a także spożywania czy trawienia pokarmów.

Eksperci są zdania, że tempo metabolizmu w 50% zależy od człowieka. Kobiety mają przy tym na ogół wolniejszą przemianę materii niż mężczyźni. Wynika to z innego składu ciała. Ponadto spalają wolniej ludzie starsi niż młodzi. Nie bez znaczenia są też kwestie genetyczne. Co ciekawe, mieszkańcy północy mają szybszy metabolizm niż ludzie z południa.  Ci pierwsi muszą bowiem produkować więcej energii do utrzymania prawidłowej masy ciała.

Trzeba jednak pamiętać, że człowiek ma spory wpływ na swój metabolizm. Może go zwiększyć m.in. dzięki regularnej aktywności fizycznej. Wysiłek fizyczny zwiększa bowiem zapotrzebowanie na energię, ale musi być on długi i intensywny. Człowiek, który chce schudnąć musi spalać więcej kalorii niż dostarcza ich do organizmu. Zrobić to można na dwa sposoby. Jednym jest znaczne ograniczenie ilości spożywanych pokarmów, co doprowadzić może jednak do wyniszczenia organizmu. Drugi sposób to ograniczenie  kaloryczności posiłków, ale przy zwiększeniu aktywności fizycznej.

Jak przyspieszyć swój metabolizm?

 

Kluczem do sukcesu jest zmniejszenie liczby dostarczanych do organizmu kalorii. Nie można być jednak głodnym. Warto zredukować spożycie tłuszczów nasyconych i postawić na tłuszcze nienasycone. Unikać trzeba słodyczy. Lepiej wprowadzić do diety błonnik oraz cukry złożone pochodzenia roślinnego. Ważna jest też aktywność fizyczna i to regularna. Eksperci zalecają w tym przypadku minimum 45 minut ćwiczeń fizycznych każdego dnia. Wysiłek krótszy nie przyniesie rezultatów, gdyż wówczas spala się tylko cukier z wątroby i mięśni, a nie wspomniany tłuszcz. Wysiłek musi też być intensywny. Tempo przemiany materii rośnie bowiem nie tylko w czasie samych ćwiczeń, ale także po ich zakończeniu.

Jak przyspieszyć metabolizm? Tutaj znaczenie ma to jak się je. Należy robić to regularnie, w miarę możliwości o tych samych porach każdego dnia. Posiłki powinny być niewielkie, ale spożywane co 3 czy 4 godziny. Dodatkowo do jedzenia można dodawać przyprawy, które przyspieszają trawienie. Są to cynamon, bazylia, oregano, imbir, estragon itd. Poza tym warto sięgnąć po produkty bogate w błonnik np. gruboziarniste kaszy, warzywa, owoce czy razowe pieczywo. Trzeba też pić sporo płynów.


Odwiedź mój Instagram i zainspiruj się do bycia Fit

Please follow and like us:
Zobacz
Zobacz
Zapraszam na Instagram

 

2 komentarze

  1. Karol pisze:

    Jaki jest koszt diety z Twojej metamorfozy?

Nie można już dodawać komentarzy.