Jaja w diecie, dlaczego warto?

Stwórz swój fit styl i ciesz się życiem

Jaja w diecie, dlaczego warto?

W Polsce każdego roku spożywa się około 165 jaj. Jest to średnia znacznie poniżej wartości zaobserwowanej na terenie pozostałych krajów Unii Europejskiej. Nie jest zaskoczeniem, że w kraju nad Wisłą spożycie tego produktu wzrasta szczególnie w okresie Wielkanocy. Tymczasem jak się okazuje jaja to nie tylko źródło pełnowartościowego białka, ale również cenne źródło witamin i mikroelementów. Z tej przyczyny powinno gościć na stołach codziennie, a nie tylko od święta.

 

Jaja – produkt obowiązkowy w lodówce wegetarianina

 

Od lat dieta wegetarian krytykowana jest przede wszystkim za ograniczenia w zakresie ilości przyjmowanego pełnowartościowego białka oraz niedobory żelaza i witaminy B12. Tymczasem, jak się okazuje, jaja kurze zawierają pełen komplet aminokwasów, które w całości odpowiadają na zapotrzebowanie organizmu ludzkiego. Jeśli więc osoba taka przyjmuje każdego dnia odpowiednią ilość kalorii (nie przestrzega restrykcyjnych diet odchudzających), wówczas nie może być mowy o żadnych niedoborach. Dzięki temu, że jajo kurze trawione jest w aż 99% jest ono również lepiej przyswajalne niż mięso. Produkt ten więc nie tylko dostarcza komplet aminokwasów niezbędnych do prawidłowego rozwoju i utrzymania sprawnej kondycji. Ale jest wręcz zdecydowanie zdrowsze niż powszechnie spożywane mięso.

 

Żelazo

 

W jajach znajduje się również bardzo łatwo przyswajalne żelazo, co pozwala skutecznie unikać i zwalczać anemię. Biorąc pod uwagę iż mikroelement ten przyswajalny jest przez organizm zaledwie w ok. 10%, konieczne jest dostarczenie tego składnika w dużych ilościach, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu. Jest to szczególnie istotne w odżywianiu wegetarian, wziąwszy pod uwagę, że ich dieta w głównej mierze opiera się o warzywa, z których żelazo przyswajalne jest w jeszcze mniejszej ilości – ok. 5%.

Warto również zaznaczyć, że jedno jajo zawiera dzienną dawkę witaminy B12, którą większość wegetarian suplementuje, poprzez przyjmowanie tabletek zakupionych w aptece. Zważywszy na fakt, iż jest to składnik odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie mózgu, nie może go zabraknąć w prawidłowo zbilansowanej diecie.

 

Co z tym cholesterolem?

 

Niechlubną sławę jaja zawdzięczają cholesterolowi, którego zawartość wynosi aż ok. 372 mg w 100 g produktu. Jak się jednak okazuje tak wysoki jego poziom nie wpływa negatywnie na stężenie we krwi. Zauważono wręcz, że jaja nie tylko nie przyczyniają się do pogłębiania miażdżycy oraz wzrostu ryzyka zawału serca, ale wręcz uelastyczniając naczynia krwionośne znacząco redukują to zagrożenie. To bowiem zawarte w żółtku lecytyna i kwasu omega 3 zapobiegają odkładaniu się cholesterolu w świetle tętnic.

Jaja określamy produktem doskonałym. Zawierają szereg cennych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, E, D, K, a także witaminę B12, i kwas foliowy (szczególnie ważny w okresie ciąży) oraz minerały: potas, siarka, fosfor, cynk. Obecność tego produktu w codziennej diecie ma pozytywny wpływ na kondycję ludzkiego organizmu. Bez wątpienia więc powinny gościć na stołach nie tylko z okazji Wielkanocy.

 

HitDieta oraz plan treningowy – podstawa odchudzania się


 

Odwiedź mój Instagram i zainspiruj  się do bycia Fit  

Please follow and like us:
Zobacz
Zobacz
Zapraszam na Instagram