Dlaczego bieganie uzależnia?

Stwórz swój fit styl i ciesz się życiem

Dlaczego bieganie uzależnia?

dlaczego bieganie

To już nie kwestia dyskusyjna, ale naukowo potwierdzone dane: osoby, które biegają regularnie, są bardziej odporne na stres, rzadko mają problemy ze snem, a do tego raczej nie chorują na depresję. Nic w tym dziwnego: podczas biegania wydzielają się endorfiny, czyli związki chemiczne oddziałujące na receptory w mózgu odpowiedzialne za poczucie szczęścia i euforii. Ale bieganie to nie tylko kwestia reakcji chemicznych, to również psychologia, ponieważ uprawianie tej dyscypliny sportu pomaga budować poczucie własnej wartości. W jaki sposób? Większość z nas postrzega treningi biegowe jako małe sukcesy. Osiąganie ich pomaga nam lepiej o sobie myśleć, a to z kolei powoduje, że stawiamy sobie bardziej ambitne cele i w rezultacie coraz więcej osiągamy.

 

Jakie zalety ma godzinny trening biegowy ?

 

Niestety endorfiny tylko chwilowo pomagają nam zapomnieć o zmęczeniu, czy bólu. Jednak jest również wiele innych powodów, dla których warto biegać. Kolejną dużą wartością biegania jest też wpływ na nasz metabolizm. Przyciasne spodnie, zbyt wąska kurtka po zimie? Kto z nas nie zna tego uczucia! Dzięki bieganiu można go łatwo uniknąć, bo na odchudzanie nie ma lepszego sportu niż bieganie. Podczas biegu  spala się nawet ok. 600 kcal na godzinę. To tyle samo kalorii co dwa, niewielkie pączki, średniej wielkości obiad, czy pięć bananów. Oczywiście mało kto, bez wcześniejszego przygotowania, będzie od razu truchtał przez 60 minut, ale i tak warto spróbować, ponieważ wyższe spalanie kalorii odbywa się zarówno w trakcie, jak i po treningu. Przyspieszony metabolizm może utrzymywać się nawet przez 14 godzin od momentu, gdy biegaliśmy. Warto dodać, że najlepiej biegać rano, wtedy nasz metabolizm zwiększa obroty na resztę dnia.

 

Zalety aktywności fizycznej

 

Będąc szczęśliwszym i chudszym pozostaje już tylko zostać mądrzejszym i bogatszym. O ile jeszcze nie udowodniono wpływu biegania na zasobność naszych portfeli, o tyle badania potwierdzają, że dzięki uprawianiu tego sportu poprawia się nasza zdolność uczenia się i procesy poznawcze. Chodzi tu nie tylko o bieganie, ale też szerzej o inne ćwiczenia aerobowe. Wszystkie aktywności fizyczne wzmacniają neurony w mózgu, które odpowiadają za przyswajanie wiedzy. Innymi słowy, oprócz biegania warto także wsiąść na rower, pójść na fitness, czy basen, bo dzięki temu będziemy bardziej skoncentrowani, co wpłynie na skuteczniejsze przyswajanie wiedzy.

 

Jak unikać kontuzji ?

 

Ale nie tylko umysł i metabolizm korzysta na tym, że biegamy. Okazuje się, że tego typu aktywność fizyczna wzmacnia również nasze stawy. Choć w powszechnym przekonaniu to właśnie bieganie negatywnie wpływa na nasze kolana –  w praktyce zwyrodnienia częściej pojawiają się u osób, które właśnie nie są aktywne. Regularna i umiarkowana aktywność fizyczna dostosowana do naszych możliwości podnosi wydzielanie płynu stawowego, co lepiej odżywia chrząstki. W rezultacie nasze stawy są w lepszej formie, niż gdybyśmy zalegali na kanapie. Oczywiście biegając, należy pamiętać o tym, żeby obciążenia zwiększać stopniowo, w trakcie ćwiczeń dbać o technikę biegu, a także pamiętać o rozgrzewce i ćwiczeniach rozciągających przed i po zakończeniu treningu, by uniknąć kontuzji.

 

A skoro już o tych mowa, to choć bieganie uszczęśliwia – warto być też przygotowanym na gorsze momenty, które mogą być związane z uprawianiem tego sportu. Chodzi tu przede wszystkim o kontuzje, ale też inne sytuacje, które mogą być wynikiem biegania i mieć wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale i pieniądze. Oczywiście ani kontuzji, ani innych problemów zdrowotnych, czy konieczności rezygnacji z udziału w maratonie nie można przewidzieć. Dlatego nawet osoby, które biegają systematycznie, powinny zadbać o to, by posiadać dedykowane biegaczom ubezpieczenie, ponieważ kontuzje zdarzają się nawet najlepszym. Polisy dla biegaczy dostępne są z reguły w wersji podstawowej oraz rozszerzonej.

Co jest ważne dla sportowych amatorów ?

 

Osobom uprawiającym bieganie amatorsko poleca się polisy, które obejmują swoim zakresem zwrot kosztów rehabilitacji i rezygnacji z imprezy sportowej. Koszty rehabilitacji to niezbędne z medycznego punktu widzenia konsultacje i zabiegi poniesione w związku z leczeniem następstw nieszczęśliwego wypadku. Ubezpieczyciele w tego typu polisie pokrywają je do określonej kwoty – np. do 3 tys. zł jak w przypadku ubezpieczenia dla biegaczy Run&Fun od TU Europa. Natomiast jeżeli chodzi o koszty rezygnacji z imprezy biegowej – to tu ubezpieczyciel zwróci nam je, jeżeli nie będziemy mogli wziąć w niej udziału z powodu wypadku, choroby, kradzieży dokumentów, czy nagłego wezwania od uprawnionych władz administracji. Oczywiście takie odszkodowanie również jest ograniczone kwotowo.

 

Podstawa dla zaawansowanych entuzjastów sportu

 

Z kolei dla osób, które uprawiają bieganie lub inne dyscypliny sportu na poziomie zaawansowanym –  na rynku są dostępne ubezpieczenia NNW dedykowane sportowcom, którzy poziom amatorski już dawno mają za sobą. Szczególnie poleca się je osobom, które chcą samodzielnie dopasować zakres ochrony. Kiedy przydaje się taka polisa NNW? Przede wszystkim, jeżeli w wyniki wypadku potrzebujemy konsultacji i zabiegów rehabilitacyjnych. Ubezpieczenie NNW przydatne jest także, jeżeli z powodu choroby będziemy musieli odwołać udział w opłaconej wcześniej imprezie sportowej. Nie bez znaczenia jest także OC sportowców, które często oferowane jest przez towarzystwa ubezpieczeniowe razem z NNW, a także ubezpieczenie sprzętu sportowego oraz zwrot kosztów ratownictwa, jeżeli podczas uprawiania sportów, ulegniemy wypadkowi, który będzie wymagał podjęcia akcji ratowniczej.

Please follow and like us:
Zobacz
Zobacz
Zapraszam na Instagram

 

2 komentarze

  1. Atena pisze:

    Adriannaaaa…! <3 Te zdjęcia Marrakeszowe są przepiękne. Zachwyt! 🙂

Nie można już dodawać komentarzy.