Dieta dla młodych mam

Dieta dla młodych mam

Dieta dla młodych mam

Dieta  dla młodych mam być odpowiednio zbilansowana i dopasowana do potrzeb mamy. Dużą wagę do właściwego odżywania powinny przywiązywać w szczególności matki karmiące piersią, których organizm czeka poważne wyzwanie, jakim jest wykarmienie dzidziusia. Sprawdzamy, jak powinna wyglądać dieta młodej mamy i czego nie może w niej zabraknąć.

 

Pełnowartościowe posiłki

Młoda mama powinna zadbać o to, aby jej posiłki dostarczały odpowiedniej ilości kalorii i składników odżywczych. Jeżeli kobieta chce schudnąć, powinna nieco zredukować liczbę spożywanych kalorii. Jednak należy robić to w sposób przemyślany, najlepiej z pomocą dietetyka. Powodem jest fakt, iż matka karmiąca średnio potrzebuje dodatkowych 500 kalorii w ciągu doby – tyle mniej więcej kosztuje organizm wyprodukowanie mleka dla dziecka. Zdrowa dieta mamy zakłada spożywanie 5 posiłków dziennie w odpowiednich odstępach czasowych. Czasami może być trudne, a wręcz niewykonalne, gdy dziecko zabiera niemal cały nasz czas. Warto jednak zadbać o to, aby każdy posiłek zawierał warzywa, białko i węglowodany złożone.

 

Dieta dla młodych mam

Odżywianie podczas laktacji owiane jest wieloma mitami. Przede wszystkim nie ma czegoś takiego, jak dieta matki karmiącej – każda zdrowa, zbilansowana dieta to dieta młodej mamy, która karmi maluszka. Często jednak mówi się, że kobieta nie może spożywać potraw wzdymających, które powodują kolki u dziecka. Tymczasem do krwiobiegu przedostają się tylko strawione resztki pokarmowe, z których powstaje mleko. Nie ma więc możliwości, żeby po zjedzeniu na przykład roślin strączkowych przez mamę maluszek miał kolkę. Dodatkowo kobieta karmiąca nie musi rezygnować ze spożywania potraw potencjalnie uczulających oraz kofeiny. Alergeny rzeczywiście przenikają do mleka matki, jednak ich wyeliminowanie powinno nastąpić dopiero po potwierdzeniu alergii u maluszka. Kofeina natomiast także przenika do mleka, lecz dziecku zaszkodzi dopiero jej nadmiar. W praktyce wypicie 1-2 filiżanek kawy dziennie nie wywoła u maluszka problemów ze snem, jak się powszechnie uważa.

 

Jak jeść zdrowo?

W diecie młodej mamy nie może zabraknąć mikro, makroelementów, składników mineralnych czy witamin. Ważne, aby jak najwięcej z nich dostarczać wraz z pożywieniem. Czasami jednak nie jest to możliwe – na przykład w kontekście witaminy D, którą bardzo trudno jest dostarczyć do organizmu w odpowiednich ilościach wraz z pożywieniem. Problematyczna może być także podaż DHA – aby zaopatrzyć w nie organizm, należałoby jeść ryby co najmniej 2-3 razy w tygodniu. Niedobór zarówno witaminy D, jak i DHA działa niekorzystnie na organizm młodej mamy, dlatego też należy włączyć suplementację tychże składników. Pamiętajmy, że warto sięgnąć po suplementy także wtedy, gdy nie dostarczamy organizmowi innych, niezbędnych składników odżywczych. Dla młodej mamy ważne jest również żelazo, jednak jego suplementacja powinna być skonsultowana z lekarzem, zwłaszcza jeśli podczas porodu kobieta straciła dużo krwi. Żelazo jest niezbędne, aby uchronić się przed anemią, która może znacznie utrudnić opiekę nad maluszkiem.

Please follow and like us:

 

Jedna odpowiedź

  1. Nic zycia jest mieszanym wllknem, dobro i zlo przewijaja sie razem. – William Shakespeare

Nie można już dodawać komentarzy.