Dieta bez laktozy, to nie moda – kiedy i kto powinien ją stosować?

Dieta bez laktozy, to nie moda – kiedy i kto powinien ją stosować?

dieta bez laktozy

W ostatnich latach sporo można usłyszeć o dietach, których podstawą jest całkowite odstawienie laktozy. Dla niektórych osób, które są przyzwyczajone do regularnego spożywania mleka, może to być nieco szokujące. Mleko jest w końcu bardzo ważnym źródłem wapnia i białka. Dlaczego więc wiele osób powinno natychmiast je odstawić? I na jakie rezultaty można liczyć?

 

Nietolerancja laktozy może pojawić się z wiekiem

Uważasz, że dieta bez laktozy jest wymysłem obecnych czasów? Zupełnie niesłusznie. Nietolerancja laktozy, to niezwykle powszechny problem, który skutkuje znacznym zmniejszeniem komfortu życia. Problemy z trawieniem i dolegliwości układu pokarmowego, to tak naprawdę tylko wierzchołek góry lodowej. Spożywając mleko i jego produkty, mimo posiadanej nietolerancji, można doprowadzić do poważniejszych konsekwencji zdrowotnych. Na czym polega sama nietolerancja laktozy i kogo najczęściej dotyczy? Laktoza to dwucukier, rozkładany w ludzkim organizmie dzięki laktazie – enzymowi trawiennemu, który znajduje się w nabłonku jelita cienkiego. Osoby, które zmagają się z nietolerancją zupełnie nie wytwarzają tego enzymu lub po prostu posiadają go za mało do efektywnego przetrawienia laktozy. Nietolerancja może występować od urodzenia, pojawić się z wiekiem lub być spowodowana innymi chorobami. Drugi z przypadków, to hipolaktazja, która może dotyczyć nawet ponad 30 proc. społeczeństwa! Choroby, które mogą z kolei wpłynąć na rozwój nietolerancji, to m.in. zespól Leśniowskieg-Crohna czy zapalenie jelita oraz wiele innych. W ich wyniku zostaje uszkodzony nabłonek jelita, produkcja laktazy jest więc zaburzona.

 

Dieta bez laktozy – kto powinien ją stosować?

Jeśli posiadasz nietolerancję laktozy, jej wykluczenie z diety jest niezbędne dla dobrego samopoczucia. Cała trudność polega jednak na tym, że wiele osób nie wie, że posiada problem z jej trawieniem. Objawy, które mogą na to wskazywać można bowiem przypisać do innych nietolerancji (jak choćby na gluten) lub ogólnych problemów trawiennych. Są to m.in. biegunki, bóle brzucha, mdłości, przelewanie w brzuchu oraz częste oddawanie gazów. Jeśli więc posiadasz takie objawy, najlepiej wykonać jak najszybciej test na nietolerancję laktozy i w przypadku pozytywnego wyniku, wykluczyć ją z diety. Opcjonalnie, można też samodzielnie przeprowadzić dietę eliminacyjną. Na czym ona polega? Odstaw mleko i jakiekolwiek jego przetwory na kilka tygodni i obserwuj swoje samopoczucie. Po ok. dwóch tygodniach powinieneś poczuć się lepiej. Jeśli tak się stanie, bardzo prawdopodobne, że posiadasz właśnie nietolerancję laktozy. Dieta bez laktozy jest też zalecana osobom cierpiącym na choroby autoimmunologiczne jak np. Hashimoto. Występowanie u takich osób nietolerancji jest znacznie bardziej prawdopodobne. Istnieje też wielu lekarzy, którzy uważają, że odstawienie laktozy może znacząco poprawić stan chorego oraz zwalczyć dolegliwości związane z chorobami autoimmunologicznymi.

 

Jak zastąpić laktozę w swojej diecie?

Stosowanie diety bez laktozy jest dobrym pomysłem w przypadku osób cierpiących na jej nietolerancję, cierpiących na choroby autoimmunologiczne oraz wszystkich tych, którzy źle się czują po spożywaniu mleka i jego przetworów. Wbrew pozorom, może to być jednak dość trudne. Mleko jest w końcu ważnym składnikiem diety. Dostarcza ono do organizmu dużej ilości wapnia, białka i witamin z grupy B. Często, po jego odstawieniu, okazuje się, że dana osoba posiada znaczne niedobory witamin i minerałów. Żeby temu zapobiec ważne jest przyłożenie się do diety oraz zastąpieniu właściwości mleka innymi produktami. Mogą to być np. zielone warzywa oraz orzechy (dostarczą wapnia) oraz ryby i drób (białko). Dobrze jest rozpisać sobie odpowiednio dietę, uwzględniając w niej te składniki. Jeśli nie potrafisz zrobić tego samodzielnie, opcjonalnie można skorzystać z usług dietetyka lub gotowego cateringu dietetycznego. Najważniejsze jest, żeby odstawić laktozę całkowicie – nawet jej niewielka ilość (jak choćby dodatek jogurtu do sosu) może sprawić, że przykre dolegliwości szybko powrócą.

 

Odbierz 47 zł Rabatu u Dietetyka – 3 miesięczna opieka z kodem WOJTSTYL tylko Wow 149zł !!! Kontakt przez Facebooka tutaj   lub  messenger tutaj

 

 

Please follow and like us:

 

Masz pytania ? Pisz śmiało