Czy przetrenowanie istnieje i jakie są jego skutki?

Stwórz swój styl i ciesz się życiem

Czy przetrenowanie istnieje i jakie są jego skutki?

przetrenowanie

Wiele osób zarówno tych rozpoczynających swoją przygodę z aktywnością fizyczną, jak i tych regularnie uprawiających sport dotyka problem przetrenowania. Początkujący mogą być na niego narażeni, szczególnie kiedy przeceniają swoje możliwości, co skutkować może właśnie przetrenowaniem. W poniższym artykule odpowiemy na pytania: Czym jest przetrenowanie, a także jak go uniknąć.

 

Co to jest przetrenowanie?

 

Niekiedy spotkać się możemy z opiniami głoszącymi, że przetrenowanie to jeden z wielu mitów krążących w świecie osób uprawiających sport. Otóż jak się okazuje, przetrenowanie jest jak najbardziej realnym problemem, który objawiać może się ciągłym uczuciem zmęczenia, obniżeniem się poziomu libido, brakiem apetytu, a nawet dusznościami.

Przyczyną takiego stanu rzeczy jest to, że organizm w taki właśnie sposób próbuje zakomunikować nam, że jest zbyt obciążony intensywnym treningiem.

 

Przyczyny przetrenowania

 

Przyczyny przetrenowania można szukać w źle ułożonym planie treningowym, który nakłada na niedostosowany kondycyjnie organizm zbyt duże obciążenie, jednocześnie zbyt mało czasu poświęcając na regenerację. Nadmierne obciążenie, jakie nakłada na nas intensywny trening, to tylko jedna z przyczyn przetrenowania. Ważnym aspektem, choć często pomijanym, jest dieta. Warto więc przyłożyć się do jej układania lub też zasięgnąć porady dietetyka.

 

Przetrenowanie czy przemęczenie – jak odróżnić?

 

Wiele osób zadaje sobie pytanie: Jak odróżnić przemęczenie od przetrenowania? Otóż jest to dość proste do wytłumaczenia. Przemęczenie to chwilowy brak formy i jest ono staniem przejściowym, któremu towarzyszą zwykle tylko objawy fizyczne. W przypadku przetrenowania do objawów fizycznych dochodzi również problem z dyskomfortem natury psychicznej. Poniżej przedstawimy objawy towarzyszące przetrenowaniu.

 

Objawy przetrenowania

 

Do objawów przetrenowania możemy zaliczyć duszności, kłopoty z zasypianiem, brak apetytu, uczucie ciągłego zmęczenia, podwyższone tętno, bóle w okolicy serca, spadek wagi czy też objawy towarzyszące odwodnieniu.

Objawów wskazujących na przetrenowanie jest więcej, również tych – jak wspomnieliśmy wcześniej – o podłożu psychicznym. Do objawów psychicznych spowodowanych przetrenowaniem możemy zaliczyć: zmniejszone libido, rozdrażnienie, kłopoty z koncentracją, ogólna apatia i brak apetytu czy też obniżona samoocena.

 

Jak uniknąć przetrenowania?

 

Jak możemy zauważyć, przetrenowanie jest problemem, do którego lepiej nie dopuścić. Co warto więc zrobić, aby uniknąć przetrenowania?

Jedną z podstawowych zasad jest ta, mówiąca o słuchaniu co do powiedzenia ma nam nasz organizm. Wydaje się to banalnie proste, jednak w praktyce nie zawsze chcemy słuchać naszego organizmu, co niesie za sobą często poważne konsekwencje.

Przede wszystkim należy również ułożyć plan treningowy dostosowany do naszych możliwości i umiejętności. W tym celu warto zasięgnąć porady specjalisty, który pomoże nam ułożyć rozsądny i spersonalizowany plan ćwiczeń. Ponadto warto zwrócić uwagę na zbilansowaną dietę oraz – a może przede wszystkim – czas na odpoczynek.

Please follow and like us:
Zobacz
Zobacz
Zobacz mój Pinterest
Zobacz mój Pinterest
Zapraszam na Instagram

 

4 komentarze

  1. Kodeiniarz859 pisze:

    Dzięki ciekawy artykuł. Kiedyś mi się przytrafiło przetrenowanie :/ lipa i nie polecam

    • wojtstyl pisze:

      mnie udało się kilka razy/ trenując sztuki walki jako młody chłopak nie miałem pojęcia co to jest przetrenowanie a ostatnio uprawiając amatorsko biegi uliczne podczas przygotowań do maratonu przesadziłem. Jaką dyscyplinę sportu uprawiasz ?

Nie można już dodawać komentarzy.