Bezpieczny trening na siłowni

Stwórz swój fit styl i ciesz się życiem

Bezpieczny trening na siłowni

Siłownia

Podjęcie ćwiczeń na siłowni to pierwszy krok do poprawy naszej kondycji i sylwetki. Należy przy tym pamiętać o podstawowych zasadach dotyczących treningów. Pozwolą one nie tylko zadbać o nasze bezpieczeństwo, ale i sprawić, że ćwiczenia będą efektywne i szybciej dostrzeżemy zmiany naszego ciała, a to przecież jest w końcu celem każdego z nas. Nieodpowiednie podejście do treningów może skutkować tym, że zamiast poprawić swoją sytuację, jedynie narazimy się na kontuzje i problemy, które mogą się ciągnąć za nami przez cała lata.

 

Jak zadbać o bezpieczeństwo na siłowni?

 

Pierwszą i podstawową zasadą, którą przekaże ci każdy trener jest mierzenie sił na zamiary. Chcąc udowodnić coś innym lub sobie samym, często sięgamy po ciężary będące na skraju lub przekraczające wręcz nasze możliwości. Zbyt duże obciążenia szybko przekładają się na gubienie techniki ćwiczeń. Wtedy zamiast pomagać swojemu ciału w rozwoju będziemy doprowadzać do kontuzji lub nawet zwyrodnień. Każdy z nas powinien być świadom swoich ograniczeń oraz możliwości i na ich podstawie dobierać trening. Z czasem będziemy w stanie w naturalny sposób wchodzić na wyższy poziom i satysfakcja z tego będzie o wiele większa, przy jednoczesnym dbaniu o prawidłowy rozwój. Z tego także względu warto słuchać trenerów oraz specjalistów, którzy często krążą po siłowni by udzielić porad trenującym lub pomóc w objaśnieniu działania niektórych urządzeń.

 

Nie lekceważ uwag

 

Nie należy lekceważyć tych uwag czy się na nie obrażać, a wręcz przeciwnie. Warto zadać dodatkowe pytania i poprosić o zaprezentowanie poprawnej techniki ćwiczeń. Następnie trzeba dążyć do tego by utrzymywać poprawną technikę, a szybko przekonamy się o poprawie naszych rezultatów, mając z tyłu głowy, iż dbamy przy okazji o własne bezpieczeństwo. Przy niektórych ćwiczeniach warto pamiętać także o asekuracji i mowa tu przede wszystkich o ćwiczeniach na ławeczce. Nawet jeśli będziemy trenować na ciężarach z którymi mieliśmy już doświadczenie i sprawdziliśmy już na nich swoje możliwości. Zawsze powinna nam towarzyszyć osoba asekurująca. Może się bowiem zdarzyć, że nasz organizm zasłabnie lub po prostu wydarzy się jakieś zdarzenie losowe, które skończy się tragedią przez nasze niepotrzebne zaniechanie. Nie odmawiajmy też pomocy komuś, kto zwróci się do nas z prośbą o asekurację.

 

Bezpiecznie znaczy efektywnie

 

Gdy mówimy o bezpiecznym treningu warto mieć także świadomość, że bierzemy jednocześnie pod uwagę większą jego efektywność. Zachowanie poprawnej techniki ćwiczeń pomaga nam unikać kontuzji, które mogą wyłączyć nas na jakiś czas z siłowni, a czasem trwale uszkodzić niektóre mięśnie, co przekreśli nasze dalsze plany treningowe. Odpowiedni układ ciała i zachowanie jego balansu sprawia też, że mięśnie pracują, a potem także rozrastają się w sposób prawidłowy. Sięganie po ciężary większe niż jest to potrzebne to element popisywania się, a nie efektywnego treningu. Odpowiednio dobrane obciążenie to klucz do dobrego treningu i lepsze efekty można często osiągnąć przy mniejszym ciężarze. Warto stosować się do tych podstawowych zasadach bezpiecznego treningu, by nie weryfikować potem w praktyce słynnego przysłowia “mądry Polak po szkodzie”.

 

Please follow and like us:
Zobacz
Zobacz
Zapraszam na Instagram