Jak zacząć biegać z nadwagą

Stwórz swój styl i ciesz się życiem

Jak zacząć biegać z nadwagą

Jak zacząć bie­gać – Bie­ga­nie z nadwagą

 

Jak zacząć bie­gać z nadwagą? No wła­śnie wielu z Was mnie o to pyta na Insta­gra­mie. Postaram się odpowie­dzieć, a zara­zem opowie­dzieć jak to było u mnie. Pierw­sza próba „bie­ga­nia” raczej peł­za­nia odbyła się z bagażem na plecach, czyli moją sporą nadwagą. A dla­czego bie­ga­nie? Bo wszy­scy mówili, że od tego szybko schudnę. Więc posta­no­wi­łem, biegać no jak to ja nie dam, rady. W szkole prze­cież byłem naj­lep­szym bie­gaczem no tak, ale to było jakieś dwa­dzie­ścia pięć lat temu. Bez wie­dzy przy­go­to­wa­nia butów stroju spor­to­wego posta­no­wi­łem pobie­gać. Zało­ży­łem, pseudo adi­dasy no wie­cie, takie jak się zakłada do lansu, a nie na tre­ning. Strój spor­towy, czyli baweł­niane grube dresy, które teraz zakładam raczej w zimę i pobie­głem.
jak zacząć biegać z nadwagą 106 kg

Bieganie w lesie, żeby nikt nie widział.

 

Z racji tego, że wstydziłem, się biegać blisko domu wybrałem, się do lasu. Dlaczego do lasu około dziesięciu kilometrów od domu na bezludziu? Odpowiedź jest prosta, żeby sąsiedzi nie mieli powodu do śmiechu. Niby się akceptowałem, niby nie przeszkadzało mi, że mam nadwagę. No właśnie niby i wyszło, szydło z wora jednak coś było, nie tak. Sam przed sobą przyznałem się, że przeszkadza mi nadwaga. Pierwszy bieg zakończyłem po prawie czterystu metrach. I tyle było z mojego pierwszego treningu biegowego. Było, mi słabo kręciło, mi się w głowie chciało mi się wymiotować. A miało być tak fajnie.
jak zacząć biegać

Dla­czego nie­ocze­ki­wa­nie prze­sta­łem bie­gać po kilku pró­bach ?

 

Jeszcze kilka razy wyszedłem na bieganie, a raczej dobijanie własnego zdrowia. Po tych próbach bolały mnie stopy piszczele kolana ogólnie wszystko. Z każdym treningiem czułem się beznadziejnie jak kulka która toczy się pod górę. Dlaczego tak się stało? Z kilku prostych powodów. Ponieważ miałem na sobie plecak sporej nadwagi i zero wiedzy na temat biegania. Był zapał i spore ambicje jedyne co zrobiłem właściwie to badania. Tak upewniłem się, że mogę uprawiać sport i mnie to nie zabije. Do czego i Was gorąco namawiam. Kiedy dotarło do mnie, że padną mi kolana i prędzej dorobię, się poważnej kontuzji niż formy przestałem, biegać.

Co dało mi zadzi­wia­jące efekty ?

 

Za namową znajomego, który biegał od lat i miał, doświadczenie zamieniłem, bieganie na nordic walking. Jak dla mnie miśka ze sporą nadwagą to był strzał w dziesiątkę. Dlaczego zdecydowałem się na nordic walking? Wzmacnia mięśnie górnej części ciała i zmniejsza obciążenie kolan i kręgosłupa. Okazuje się, iż nordic walking – angażuje aż 90 proc., mięśni naszego ciała. Oczywiście ważne jest, żeby maszerować prawidłowo, tylko wtedy możemy odczuć wyraźnie pracę mięśni ramion i barków. Kijki zmniejszają obciążenie stawów biodrowych, kolanowych i stóp, co jest szczególnie istotne w przypadku osób w starszym wieku, które muszą oszczędzać stawy, i tych z nadwagą. Kupiłem kijki i buty z amortyzacją, które później wykorzystałem do biegania i techniczną odzież.

 

Tajem­nica szyb­kiego spadku wagi

 

Z kijami chodziłem w terenie im trudniejszy, tym bardziej mi się to podobało. Po jakimś czasie mogłem zrobić dynamiczny trening w postaci szybkiego marszu, który trwał około godziny. Chodziłem, cztery razy w tygodniu na kijkach do tego dołączyłem, jazdę na rowerze również w terenie. Kolana już nie bolały, a trening był, przyjemnością, a nie karą. Dorzuciłem jeszcze do tych aktywności jazdę na rolkach z kijami, o czym pisałem w jednym z artykułów. Zima zaskoczyła, mnie ilością śniegu więc zamieniłem, nordic walking na narciarstwo biegowe. Narty biegowe to też bardzo wymagająca dyscyplina. Wzmacnia całe ciało i poprawia wydolność. W okresie zimowym trenowałem, na orbitreku chodziłem, na basen i co drugi dzień trening narciarstwa biegowego. Zmiana sposobu odżywiania i aktywny styl życia zaowocowały szybkim spadkiem wagi. Treningi w domu stały się u mnie nawykiem jak codzienne mycie zębów.

Pow­rót do bie­ga­nia – jak zacząć bie­gać z nadwagą i czy w ogóle bie­gać?

 

Po około roku uprawiania wyżej opisanych dyscyplin i mądrym zdrowym odżywianiu zacząłem biegać. Byłem, może dwadzieścia kilo lżejszy sprawniejszy a mój organizm był, przygotowany do biegania. Można powiedzieć, że od samego początku postawiłem na rozwój i wzmocnienie całego ciała. Bo przecież w bieganiu nie tylko nogi są ważne. Uzmysłowił mi to wspaniały człowiek biegacz instruktor wielu dyscyplin, którego poznałem na obozie narciarstwa biegowego. Marek ukończył czterdzieści maratonów i tyle samo biegów narciarskich najdłuższe miały dziewięćdziesiąt kilometrów. Zawsze podkreślał, jak ważne jest, budowanie sprawności ogólnej i rozwój poprzez uprawianie dodatkowych dyscyplin. Osobiście nie polecam biegania z dużą nadwagą. Gdybym jeszcze raz miał, tak dużą nadwagę zaczynałbym, dokładnie tak samo; nordic walking, rower, rolki z kijami, narty biegowe, pływanie, ćwiczenia ogólne i najważniejsze Dieta. Po takim przygotowaniu można cieszyć się przez długie lata bieganiem. Bo przecież nie chcecie biegać jeden sezon a później siedzieć w kolejce do fizjoterapeuty.

 

Zakoń­cze­nie

 

Mam nadzieję, że choć kilka osób znajdzie odpowiedź na dzisiejsze pytanie. Jak zacząć biegać z nadwagą ? Nie koniecznie zaczynajcie od biegania, ponieważ ta przygoda może być krótka. Bieganie to wspaniała pasja i można się nią cieszyć długie lata bez kontuzji.
Zapraszam jak zawsze do zadawania pytań w komentarzach.

Wojtstyl

Please follow and like us:
RSS33
Zobacz0
Zobacz
Zobacz mój Pinterest10k
Zobacz mój Pinterest
Zapraszam na Instagram30k